שבוע לאחר שהוצג המחירון החדש של היהלומים בכנס הנשיאים המשותף של הפדרציה
העולמית (WFDB) ושל התאחדות התעשיינים העולמית (IDMA) הציגו נציגי חברת IDEX
ONLINE את המחירון החדש בפני ציבור היהלומנים הישראלי.
מרכז היהלומים הישראלי הוא המרכז הראשון בו מוצג המחירון ואחריו יבוצעו
פרזנטציות מקיפות גם במרכזי יהלומים נוספים בעולם כהודו, ארה"ב ועוד.
המחירון החדש נקרא SRP DIAMONDS (מחיר קמעונאי
מומלץ) והוא מבוסס על העיקרון של מחיר מומלץ לצרכן הסופי. ככזה הוא מהווה בעצם מעין
לוי יצחק עבור צרכני היהלומים בכל העולם.
נשיא בורסת היהלומים הישראלית המכהן גם כנשיא הפדרציה העולמית אבי פז אמר
במהלך האירוע כי "האירועים של השנה האחרונה המחישו בצורה הכואבת ביותר את החשיבות
והצורך שבהטמעה של מחירון חדש . ההחלטה של הפדרציה להניע את המהלך הזה התקבלה מיד
לאחר פרוץ המשבר הכלכלי. בעקבות מה שקרה בשווקים פנו אלי מאות יהלומנים מכל העולם
וביקשו שהפדרציה תיזום השקה של מחירון חדש שיהיה מבוסס על עקרון של שקיפות
מוחלטת".
פז הדגיש בדבריו כי בסיכומו של דבר החליטה הפדרציה העולמית לאמץ את ה -SRP DIAMONDS של חברת IDEX והוא
ציין כי "מהלך הפיתוח של המחירון הזה היה מלווה בהתייעצויות רבות עם יהלומנים
שמכירים את השוק הבינלאומי כמו חיים פלוצ'ניק, קויישי מהטה, דיליפ מהטה, רובי טאשה,
אברהם אשד, מוטי גנץ ועוד רבים אחרים שתרמו תרומה בלתי רגילה לגיבוש המוצר הסופי.
במקביל היו מעורבות בתהליך הפיתוח גם חברות קמעונאיות מובילות שמכירות מקרוב את
הצורך במחירון מהסוג הזה כמו גם נציגים של ארגוני צרכנים".
אבי פז, נשיא הבורסה (צילום:קובי
פוקס).
פז הדגיש בדבריו את החשיבות הרבה שהפדרציה מעניקה לנושא השקיפות של המחירון
ואמר כי "הפדרציה עמדה על כך שהמחירון יהיה נתון לפיקוח של גוף חיצוני שיוודא שהוא
פועל בצורה תקינה ושומר על עקרונות של אמינות ושל שקיפות – העובדה הזו היא ייחודית
וחשובה ביותר והיא גם תתרום תרומה משמעותית לחיזוק האמון של הצרכן ביהלומים
שלנו."
מילא את מקומו של הנשיא מוטי גנץ השוהה בחו"ל בירך על השקת המחירון החדש
ואמר – "זו אחת היוזמות השיווקיות החשובות ביותר בשנים האחרונות ואני משוכנע
שהיוזמה הזו תתרום לחיזוק האמון של הצרכן ביהלום".
דוד דה טולדו מ"מ מקום נשיא התאחדות התעשיינים (צילום:
קובי פוקס)
שלמה אשד, נשיא הבורסה לאבני חן בירך אף הוא על ההשקה ואמר כי מדובר ביוזמה
מבורכת וחשובה ביותר שכן "המחירון החדש יסייע לצרכנים לקבל החלטות שקולות המבוססות
על נתוני השוק".
שלמה אשד, נשיא הבורסה לאבני חן (צילום: קובי
פוקס).
את המחירון ואת העקרונות עליו הוא מבוסס הציגו אודי כהן, יו"ר חברת IDEX וקן גסמן (Ken Gassman) מבכירי
האנליסטים המסקרים את שוק התכשיטים והיהלומים בארה"ב.
אודי כהן קרא ליהלומנים הישראלים לאמץ את המחירון, להשתמש בו ולסייע בתהליך
ההתפתחות שלו בצורה אקטיבית על ידי שליחת משוב באתר האינטרנט של המחירון.
כהן הדגיש בדבריו כי במסגרת תכנון ובניית המחירון בוצעו מחקרי שוק
נרחבים גם בתוך ענף היהלומים וגם בתחום הצרכנות והקמעונות "במהלך המחקרים גילינו
שענף היהלומים מפסיד לקוחות רבים מאד מול ענפים אחרים לא מעט בשל אמון הציבור
הנמוך. אחד האתגרים הגדולים שעומדים בפני התעשייה הוא לדאוג לכך שחלק גדול יותר
מעוגת התקציב של הצרכן הסופי יופנה לעבר יהלומים. על מנת לעשות זאת יש לחזק את אמון
הציבור והמחירון החדש תורם תרומה ניכרת לנושא הזה"
כהן הוסיף ואמר כי "המחירון החדש מושתת על יסודות של שקיפות מלאה והוא מבוסס
על מידע אמיתי של נתוני מסחר יהלומים בשווי של כ – 4 מיליארד דולר. מידע זה זורם
בכל רגע נתון מהשווקים למערכת שלIDEX ONLINE והוא
מהווה את אחד הרכיבים המרכזיים במחירון".
אודי כהן, יו"ר חברת IDEX (צילום: קובי
פוקס).
כהן סקר את השיטה על פיה פועל המחירון וציין כי הוא מביא בחשבון את כל
הפרמטרים המוכרים שעל פיהם נקבע מחיר יהלום (ארבעת ה –C)
וכמו כן הוא מביא בחשבון גם את נושא התיעוד הגמולוגי ואת אופן המכירה (מחנויות
יוקרה ועד לאתרי אינטרנט). לכל אחד מהפרמטרים האלה יש משקל בקביעת המחיר.
עוד ציין כהן כי המחירון מהווה כלי משמעותי וחשוב בידי הצרכן הסופי – הוא
מעניק לו אינדיקציה לגבי המחיר המקסימאלי אותו הוא אמור לשלם על היהלום ומסביר לו
את כל הפרמטרים שבגינם הוא אמור לקבל הנחה על המחיר המקסימאלי – פרמטרים המביאים
לידי ביטוי את נתוני היהלום עצמו, את התיעוד הגמולוגי, סוג השרות ואופי המכירה.
בנוגע לחדירה של המחירון לשוק הקמעונאי והצרכני סיפר כהן כי מעבר לעובדה
שהפדרציה העולמית הכריזה על כך שהיא מאמצת את ה -SRP
DIAMONDS הוא גם יוצג באתר המכירות eBay וכ
- "90 מיליון איש יחשפו אליו במסגרת ענק מכירות האינטרנט הזה".
כמו כן סיפר כהן כי "חברות גדולות כמו רוזי בלו ויורו סטאר אף הן הודיעו על כך
שהן מאמצות את המחירים של המחירון וגם חברת קארטיה בפריז ביקשה לקבל את
המחירון".
קן גסמן, המתמחה, כאמור בשוק האמריקאי ציין בדבריו כי "המחירון החדש הוא כלי
צרכני מובהק ומוכר עבור הצרכן האמריקאי ועצם העובדה ההשקה ממלאה חלל גדול שהיה קיים
בשוק. בהקשר זה אמר גסמן כי "המחירון החדש הוא אבולוציה חשובה בתחום מכיוון שעד כה
לא היה מחירון שינחה את הצרכנים וייתן להם אינדיקציה אמיתית בנוגע למחיר המקסימאלי
אותו הם אמורים לשלם על יהלום".
קן גסמן (Ken Gassman) מבכירי
האנליסטים (צילום: קובי פוקס).
גסמן הדגיש כי להערכתו המקצועית "כל המעורבים בענף היהלומים ייהנו מהשקת
המחירון החדש – החל מהצרכן ועד ליצרן".
אבי פז, נשיא וקן גסמן (צילום: קובי פוקס).