בתביעה בגין הפרת זכויות יוצריםשהוגשה נתבעתענקית היהלומיםדה בירס (De
Beers) ביחד עם עוד כ – 12 יצרנים וקמעונאים אשר מוכרים או מייצרים את
קולקציית
אברלון.
הצד האירוני של התביעה נובע מהעובדה שדווקא חברת דה בירס הייתה זו שעם השקת
הקולקציה החדשה שלה הצהירה כי בכוונתה לנקוט בצעדים משפטיים כנגד חקיינים שיעתיקו
את העיצוב שלה וזאת על מנת להגן על זכויות היוצרים של עיצוב הקולקציה.
במסמכי התביעה שהוגשו לבית המשפט המחוזי בקליפורניה נכתב כי חברת אורוג'ם היא
בעלת זכות היוצרים על תכשיטי "Larkhead" – המעוצבים עם מוטיב של קשר. לטענת החברה
היא מכרה אלפי תליונים בעיצוב זה בכל רחבי ארה"ב מאז שנת 1999 (השנה בה רשמה את
זכויות היוצרים על העיצוב).
בחודש ספטמבר האחרון השיקה חברת דה בירס את קולקציית אברלון המבוססת על קשר
הרקולס (Hercules knot). ומשווקת תחת הסיסמא – "עוצמת האהבה מעוצבת בקשר"
("strength of love, forged in a knot.").
בעלי הקצאה (sight) של חברת ה – DTC) Diamond Trading Company)
וקמעונאים אשר ביקשו לשווק את הקולקציה החדשה נדרשו לשלם לחברת דה בירס עמלה על מנת
לקחת חלק בתוכנית השיווק המוגנת תחת סימן מסחרי רשום. לטענת חברת אורוג'ם, תקציב
הפרסום בלבד של השקת הקולקציה הסתכם בכ – 20 מיליון דולר.
בחודש נובמבר מסרה חברת דה בירס לאתרNational Jewelerכי היא שולחת
מכתבי אזהרה לפני נקיטה בהליכים משפטיים לחברות שלכאורה מפרות את זכויות היוצרים של
קולקציית אברלון וכי שתיים מהחברות הללו הסכימו להפסיק למכור את התכשיטים שמפרים את
זכויותיה.
לפי המסמכים שהוגשו לבית המשפט טוענת חברת אורוג'ם כי "חלק נכבד מקולקציית
אברלון זהה או דומה בצורה ניכרת" לעיצוב Larkhead וכי הדמיון הזה אינו מקרי.
חברת אורוג'ם תובעת במסגרת התביעה פיצויים בגין נזק בסך של 100,000 דולר וכן
שותפות ברווחים של חברת דה בירס ממכירות קולקציית אברלון – רווחים המוערכים עד כה
בכ – 5 מיליון דולר וצפויים לצמוח ככל שיעבור הזמן.