שוק יהלומי הגלם (rough diamonds) העולמי רותח
בציפייה לכניסה של גלם חדש לשוק. בתקופה האחרונה נרשמה עלייה חדה במחירי יהלומי
הגלם, עלייה שגרמה לדאגה בקרב העוסקים בענף, שכן נוצר מצב של פער מחירים גדול בין
הגלם ליהלומים המלוטשים.
המחסור הקשה ביהלומי גלם שניכר בחודשים האחרונים הוא כמובן תוצאה ישירה של
השלכות המשבר הכלכלי העולמי על ענף היהלומים אשר במהלכו צמצמו חברות הכרייה את
פעילותן באופן ניכר ובמקביל גם צמצמו את כמות הגלם אותו הן הזרימו לשווקים.
בתקופה הקרובה צפוי להיכנס לשווקים גלם חדש בשווי כולל של בין 2 ל – 2.5
מיליארד דולר ממכירות של ענקיות היהלומיםורבים מקווים שכניסה של כמות גלם בסדר גודל
כזה תמתן את הפערים בין מחירי יהלומי הגלם למחירי היהלומים המלוטשים ותביא יציבות
לשוק יהלומי הגלם.
אתמול (18.1) יצא לדרך הסייט (sight) הראשון, מתוך
שלושה סייטים הצפויים במהלך הרבעון הראשון של שנת 2010 של ענקית היהלומים דה בירס
(De Beers)– מומחים מעריכים כי מסגרת שלושת הסייטים של דה בירס יכנסו לשוק יהלומי
גלם בסך כולל של כ - 1.5 מיליארד דולר (500 מיליון דולר בכל סייט).
במקביל, גם ענקית היהלומים הרוסית אלרוסה (ALROSA) צפויה להזרים כמות גדולה של
יהלומי גלם לשוק. מדיווחים עולה כי אלרוסה צופה שמכירות חודש ינואר שלה יעמדו על
למעלה מ - 300 מיליון דולר.
אלרוסה מדווחת כי במהלך השבועות הראשונים של שנת 2010 ניכרת עלייה בביקוש
ליהלומי גלם ואם המגמה החיובית הזו תמשך, היא לא תצטרך כלל למכור את יהלומי הגלם
שלה למאגר הממשלתי גוחראן (Gokhran) במהלך הרבעון הראשון של השנה.
האסטרטגיה הזו של חברת אלרוסה מלמדת על התאוששות ענף היהלומים שכן היא עומדת
בניגוד מוחלט לאסטרטגיה של החברה בעיצומו של המשבר הכלככלי אסטרטגיה שבמסגרתה במהלך
החצי הראשון של שנת 2009 היא לא מכרה גלם לשוק בכלל אלא מכרה אותו אך ורק
לגוחראן.
אלרוסה מדווחת כי נשיא החברה פיודור אנדרייב (Fyodor Andreev) הנחה את ארגון
המכירות של החברה (United selling Organization) לפתח תוכנית גיאוגרפית לפיזור
פעילות המכירות של החברה. האסטרטגיה החדשה תתמקד בהרחבת הנוכחות של אלרוסה בשווקים
מתפתחים ובעיקר סין והודו.