מס הכנסה שלילי

מס הכנסה שלילי

בשנה הראשונה להפעלת מס ההכנסה השלילי שולמו מענקים לכ-28.8 אלף זכאים. המענק השנתי הממוצע עמד על כ-2,600 ש"ח לעובד, ובסה"כ שולמו כ - 74 מיליוני ש"ח.
בשנת 2008 היו כ-64,000 זכאים פוטנציאליים למענק מס הכנסה שלילי (על בסיס הכנסותיהם ב-2007); מתוכם מימשו את זכאותם 45 אחוזים - שיעור גבוה יחסית לתוכניות דומות בעולם בשלבי ההפעלה הראשוניים.

כשני שלישים מהזכאים למענק היו זכאים לסכום של יותר מ-2,000 ש"ח; אחוז המממשים את המענק בקרב הזכאים לסכום של יותר מ-2,000 ש"ח היה כ-51 אחוזים, בעוד שבקרב הזכאים לסכום קטן יותר היה שיעור המימוש 38 אחוזים.

רוב הזכאים הפוטנציאליים מתמידים בשוק העבודה לאורך שנים, אך שכרם נותר נמוך.

65 אחוזים מסכומי המענק ניתנו לעובדים שהכנסותיהם נמוכות במיוחד - בשליש התחתון של ההכנסה מעבודה שכירה לנפש סטנדרטית.

המענק השפיע בעיקר על הכנסתם של המקבלים המצויים בחמישונים הנמוכים של ההכנסה לנפש סטנדרטית.

משנת 2008 מופעלת בישראל, על בסיס ניסיוני, תוכנית מס הכנסה שלילי המיועדת לצמצם את אי-השוויון בהתחלקות ההכנסות ולעודד השתתפות בשוק העבודה. זאת באמצעות סבסוד עובדים בעלי שכר נמוך, המגדיל את הכנסתם.

בשנה הראשונה להפעלת התוכנית שולמו לעובדים שעמדו בתנאי החוק (על פי הכנסתם בשנת המס 2007) מענקים של עד 840 ש"ח לחודש (למשפחות עם שני זכאים בעלות לפחות 3 ילדים).

התוכנית מתמקדת בעובדים עם ילדים עד גיל 18 ובעובדים מבוגרים (בני 55 ומעלה) ללא ילדים שהכנסתם נמוכה, ומיושמת באזורים שבהם פועלת גם התוכנית "אורות לתעסוקה".

המענק מחושב על בסיס ההכנסות בשנת המס הקודמת ועל סמך תביעות מצד הזכאים. התביעות מוגשות בהליך מזורז וקל לביצוע באמצעות סניפי דואר שבאזורי השילוב. כדי לסייע לזכאים שלחה רשות המסים הודעות לכל מי שנמצאו זכאים על פי נתוניה, ועודדה אותם לבקש את המענק, אם הם אכן עומדים בקריטריונים. הרחבת החוק לפריסה ארצית נדחתה, על פי חוק ההסדרים לשנים 2009 ו-2010, משנת 2010 לשנת 2012 (על בסיס ההכנסות ב-2011).

חוק מס הכנסה שלילי מתמקד בעובדים בעלי שכר נמוך ונועד לתמוך בשתי אוכלוסיות עיקריות: שכירים עם ילדים, שהם מרבית הזכאים למענק (85 אחוזים) ועובדים בעלי שכר נמוך בגילים מתקדמים (מעל 55). מתוך המשפחות עם ילדים כ-12 אחוזים הם משפחות חד-הוריות. שיעורם של הזכאים הערבים, 20 אחוזים, עולה משמעותית על שיעורם באוכלוסיית השכירים (14 אחוזים) ו-26 אחוזים מהזכאים הם עולי שנות ה-90 (לעומת 23 אחוזים בכלל השכירים במשק). שכרם הממוצע של הזכאים הוא פחות ממחצית שכרם של לא-זכאים בעלי מאפיינים דמוגרפיים דומים.

בשנת 2007 היו כ-64,000 זכאים פוטנציאליים למענק מס הכנסה שלילי, מתוכם כ-85 אחוזים הם הורים לילדים, ו-77 אחוזים עבדו ברציפות בשנים 2007-2005. הזכאים מאופיינים בנוכחות ממושכת בשוק העבודה אך שכרם נמוך לכל אורך תקופת התעסוקה.

כ-45 אחוזים מהזכאים הפוטנציאליים מימשו את זכאותם למענק, שיעור גבוה יחסית לתוכניות דומות בעולם בשלבי ההפעלה הראשוניים. בקרב המשפחות שמימשו את המענק, ב-96 אחוזים היה מפרנס יחיד. שיעורי המימוש היו שונים במידה ניכרת בין האזורים שבהם הופעלה התכנית: בנצרת/נצרת עילית ובאשקלון/שדרות שיעור המימוש היה כ-60 אחוזים, ובאזורים האחרים (ירושלים, נתניה וחדרה וסביבתה) - כ-40 אחוזים.

בחינה של שיעור המימוש על פי גודל המענק מעלה קשר חיובי בין השניים: בקרב הזכאים למענק של פחות מ-2,000 ש"ח לשנה שיעור המימוש היה 38 אחוזים בלבד, ואילו בקרב הזכאים למענק של יותר מ-2,000 ש"ח שיעור זה הגיע ל-51 אחוזים. שיעור זה צפוי להיות גבוה יותר ביישום הכלל ארצי, משום שבקרב הזכאים למענק הגבוה ביותר יש משקל גדול לתושבי מזרח ירושלים, שאצלם שיעור המימוש של המענק היה נמוך במיוחד.

במסגרת התוכנית שולמו לעובדים הזכאים כ-74 מיליוני ש"ח. הרוב המכריע של המענק ניתן לשכבות העובדים הנמצאות בתחתית ההתפלגות של ההכנסות מעבודה שכירה לנפש סטנדרטית זאת בהתאם למטרתו של חוק מס ההכנסה השלילי - צמצום הפערים החברתיים. חלק ניכר מהמענקים למשפחות שהכנסתן לנפש גבוהה יותר ניתנו לעובדים בני +55.