מנהל הסוכנות לעסקים קטנים במשרד התמ"ת, רן קויתי מוסר כי 35% מסה"כ תוכניות הייעוץ שאושרו בשנת העבודה 2010 הינם לאזור הצפון,38% הינם לאזור המרכז ו- 27% הנם לאזור הדרום. 72% מהעסקים אשר קיבלו ייעוץ הנם עסקים זעירים (המעסיקים עד 4 עובדים), 24% מהעסקים הנם עסקים בינוניים וגדולים המעסיקים עד 100 עובדים ו4% הנם עסקים המעסיקים עד 500 עובדים.
שר התמ"ת שלום שמחון אמר כי העסקים הקטנים, הם לב ליבה של כלכלת ישראל. שכן קרוב ל-99% מהעסקים מוגדרים כעסקים קטנים ובינוניים, ומספקים תעסוקה ללמעלה ממחצית העובדים במשק. הצלחתם של עסקים אלו, היא מנוף לצמצום פערים בחברה, להגדלת התעסוקה בפריפריה ובקרב מגזרים ייחודיים, לעידוד יזמות ולהיבטים נוספים החיוניים למדינת ישראל.
קויתי מציין כי "תכניות הייעוץ הינן אחד הכלים המרכזיים שהסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים מפעילה לטובת מגזר העסקים הקטנים והבינוניים. באמצעות תכניות אלו אנו מקטינים את פערי הידע של בעל העסק בתחומים השונים באמצעות מתן ייעוץ מקצועי בכל תחומי ההתנהלות של העסק. הייעוץ ניתן על ידי יועצים מומחים מהסקטור הפרטי תוך שימת דגש על התחומים הבסיסיים הנדרשים בעיקר ליזמים מתחילים ולעסקים קטנים. בנוסף ניתן ייעוץ לעסקים בתחומים מורכבים יותר כדוגמת היערכות לייצוא, עיצוב מוצר והחדרת חדשנות. התכנית עברה לאחרונה מספר שינויים והתאמות כך שקהל היעד שלה הורחב לכל סוגי העסקים במדינה. כיום, כל בעל עסק בכל תחום זכאי לקבל ייעוץ עסקי".
עוד מציין קויתי כי "תוכניות הייעוץ השונות מאפשרות לעסקים להתייעל, לשפר את שיטות השיווק למוצריהם, להשתדרג ולהגדיל את סיכויי שרידותם ורווחיותם. הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, פועלת לעידוד הצמיחה הכלכלית ורואה במגזר העסקי גורם מוביל התורם לצמיחת המשק. הסוכנות מפעילה מגוון רחב של תוכניות לשיפור הביצועים של העסקים הקטנים והבינוניים במדינה.
להלן תוכניות הייעוץ שמפעילה הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים:
תכנית החונכות העסקית הינה תכנית המיועדת לעסקים קטנים ובינוניים המעסיקים עד 100 עובדים. במסגרת התכנית ניתן לקבל עד 150 שעות חונכות על ידי יועץ מומחה. החונכות מתמקדת בשלושה תחומים עיקריים: שיווק, כספים וייצור.
תכנית 'ניצוץ' – ניהול יצירתיות וצמיחה, תכנית המיועדת להגברת המודעות לשימוש בחשיבה עסקית, ליצירתיות ולחדשנות, מתוך שאיפה להגדלת הרווחיות וההתייעלות.התכנית , מאפשרת לאותם מפעלים ועסקים המשתתפים בה, לקבל ייעוץ והנחיה במסגרת סדנאות המועברות על-ידי יועצים מהמובילים במשק, המתמחים בחדשנות. סדנאות אלו מסייעות לחברות להגדיל מכירות ורווחים בשוק שבו התחרות העולמית והמקומית גדולה.
תוכנית הליווי השיווקי, נועדה לסייע לעסקים או לתאגידים בעלי פוטנציאל שיווק בשוק העולמי, בחשיבה ובקביעת אסטרטגיה שיווקית.
תוכנית הגנת המט"ח שנועדה ללוות גורמים עסקיים, בכל הקשור במכשירים הפיננסים המוצעים לגידור והקטנת הסיכונים בפני חשיפה וסיכוני שוק הכרוכים בעסקת מט"ח ואשראי.
ייעוץ לעיצוב תעשייתי נועדה להגברת המודעות לעיצוב תעשייתי מקורי והטמעתו בקרב התעשייה הישראלית בדגש על שימוש בשירותיו של מעצב תעשייתי כבר בשלבי פיתוח המוצרים.
תכנית "ניהול איכותי" נועדה לסייע לעסקים לשפר את הרווחיות באמצעות החדרת שיטות ניהול חדשניות בהתאם למאפייני המפעל וצרכיו, שיפור איכות המוצר ותהליכי הייצור על ידי עידוד השימוש בטכנולוגיה מתקדמת .
התכניות מסובסדות בין 50%– 75% על ידי המדינה ומופעלת על ידי גורמים חיצוניים בפיקוח הסוכנות.