תכנית לחיזוק קשרי המסחר עם הודו וסין
תכנית לחיזוק קשרי המסחר עם הודו וסין
מדינת ישראל תשקיע 100 מיליון ₪ בסיוע לחברות ישראליות בפעילות בשווקי הודו וסין. משרדי האוצר והתמ"ת גיבשו תכנית לחיזוק קשרי הסחר עם סין והודו והקצאת תקציב ממשלתי לנושא.
סין והודו מהוות את שני יעדי היצוא הגדולים של ישראל במזרח. שתי המדינות רשמו בשנה האחרונה גידול מרשים בהיקפי היצוא (כאשר בסין הוכפל היקף היצוא הישראלי).
עם כינון היחסים הדיפלומטיים ב 1992 המסחר הכולל בין סין לישראל עמד על כ – 50 מיליון דולר בלבד. בשנת 2001 עבר סכום המסחר הכולל את מחסום המיליארד דולר, והשנה כבר מגיע המסחר הכולל בין סין וישראל לכ- 7 מיליארד דולר.
ראש הממשלה הנחה את משרדי האוצר והתמ"ת לבחון דרכים להגברת היצוא למזרח אסיה, בהתאם להנחיה זו, משיקים משרדי התמ"ת והאוצר בימים אלה, תכנית תלת שנתית, בהיקף כולל של כ- 100 מיליון ₪, שייעודה לסייע לממש את הפוטנציאל המסחרי הטמון בשווקי סין והודו.
מטרת התכנית היא להגדיל את מספר היצואנים הישראלים הפועלים בשווקי הודו סין, לגוון את הרכב היצוא הישראלי ולייצר אפיקי צמיחה ברי קיימא אשר יחזקו את התעשייה הישראלית ויגבירו את חוסנה אל מול האתגרים העומדים בפניה בשנים הקרובות.
מדיניות סחר החוץ של ישראל כוללת את הגדרתן של סין והודו כמדינות יעד במדיניות סחר החוץ של ישראל, בין היתר, בגין הצמיחה הכלכלית המואצת שלהן, הטומנת בחובה הזדמנויות אדירות עבור המשק הישראלי, והמהווה פוטנציאל עצום עבור החברות הישראליות. לשם ניצול הפוטנציאל נדרש מהחברות הישראליות מחויבות ניהולית ארוכת טווח, המגובה במשאבים רבים מצד החברה.
משרד התמ"ת קיים התייעצות מקיפה עם נציגים מהתעשייה במהלך החודשים האחרונים על מנת לבנות את התכנית כך שתגשר על קשיים וכשלים המרכזיים בפעילותן של חברות ישראליות מול שווקים אלה.
התכנית מיועדת לחברות קטנות ובינוניות, שיוכיחו מצוינות וחדשנות בתחומי פעילותן ומדובר בחברות בעלות פוטנציאל גבוה להוות ראש חץ לתעשייה הישראלית בהודו ובסין התוכנית כוללת שני מרכיבים מרכזיים:
סיוע במימון הקמת נציגות שיווקית של חברות ישראליות בהודו ובסין.
השתתפות במימון התקנת מערכות/ פתרונות ישראליים הנדרשים להוכחת יכולת בשוק היעד.
מנכ"ל משרד התמ"ת, שרון קדמי, התייחס לתכנית החדשה באומרו: "התכנית החדשה תספק לחברות קטנות ובינוניות כלים וגב כלכלי שיאפשר לאלו להגביר את פעילות הייצוא הישראלי לשיווקי מזרח אסיה וללא ספק תחזק את קשרי הסחר עם שווקים אלו."
חיים שני, מנכ"ל משרד האוצר הוסיף: "התכנית המוצגת היום מהווה מרכיב ראשון בסדרת צעדים שיתמכו בהגברת הסחר עם סין והודו, מתוך תפיסה כלכלית אסטרטגית של מקומן במפת הכלכלה העולמית. במסגרת הצעדים הבאים נדגיש את יתרונותיה היחסיים של ישראל, בתחומי החדשנות, ההשכלה הגבוהה והיזמות הישראלית."
מנכ"ל התמ"ת יפרסם במהלך החודש הקרוב את הוראת המנכ"ל אשר תסדיר את תהליכי ההשקה וההטמעה של התכנית אשר צפויה להביא לגידול במספר החברות הפעילות בסין ובהודו, כמו גם להעמקת החדירה של החברות אל שווקים אלה.
משרד התמ"ת שם דגש רב על עיבוי מערכי הסיוע לתעשייה הישראלית בשווקים אלה. מאמצים אלו כוללים הרחבת מערך הנספחים המסחריים, חתימה על הסכמי מו"פ, תכנית שביט שהופעלה על ידי מכון היצוא וכללה תקציב ייעודי בסך של 30 מיליון ₪.