יום שישי שחור ומבשר טובות

יום שישי שחור ומבשר טובות

החששות מפני עונת מכירות חלשה בסוף השנה האזרחית התבדו כאשר הלקוחות האמריקאים פקדו את החנויות בהמוניהם במכירות יום שישי השחור. הצרכנים רכשו יותר מאי פעם בעבר והמכירות זינקו ב – 6.6%.
מנתונים של חברת המדידה ShopperTrak עולה כי מכירות יום שישי השחור הסתכמו בסך כולל של 11.4 מיליארד דולר, נתון המהווה שיא הוצאות במכירות יום שישי השחור בערכים דולריים.

ממדידת תנועת הצרכנים שפקדו את הקניונים ומרכזי הקניות השונים עולה כי ביום שישי השחור 2011 נרשמה עליה של 5.1% בהשוואה לנתוני יום שישי המקביל של שנת 2010.

יש לציין כי הקמעונאים נערכו היטב למכירות סוף השנה ובעיקר למכירות יום שישי השחור והציעו הנחות והטבות משמעותיות ביותר על מנת למשוך את הלקוחות, שבאופן טבעי מחפשים בתקופה בכלכלית הנוכחית לקבל תמורה מלאה עבור כספם. אין ספק שהשנה, אולי יותר מבשנים קודמות, התחולל מאבק אמיתי על תשומת לבו וכיסו של הצרכן האמריקאי.

יש להניח כי גם תעשיית התכשיטים והיהלומים תצא נשכרת מהלהט שמפגינים הצרכנים האמריקאים והתחזיות הן כי ירשם גידול של כ – 8% בתחום זה בהשוואה לשנה החולפת.

ביל מרטין מייסד חברת המדידה ShopperTrak אמר עם פרסום הנתונים החיוביים של מכירות יום שישי השחור כי "למרות הכלכלה המקרטעת, הצרכנים הוכיחו כי הם מחפשים לרכוש מוצרים שיעניקו להם תמורה מלאה לכספם וכי הם מוכנים לבצע רכישות כאשר הם מקבלים חווית קניה טובה".

הנתונים המעודדים הללו, בנוגע להצלחת מכירות יום שישי השחור, מהווים נקודת אור חיובית לקמעונאים שכן הצמיחה שנרשמה השנה (6.6%) היא המשמעותית ביותר מאז הצמיחה שנרשמה בין השנים 2007 ל – 2006 (8.3%).

עוד יש לציין כי מהנתונים המוקדמים אותם פרסמה הפדרציה האמריקאית לקמעונאות (נתונים שככל הנראה גם התממש בפועל), ביקרו בחנויות ובאתרי המכירות און ליין לא פחות מ – 52 מיליון צרכנים אמריקאים. מהסקר של הפדרציה עולה כי מספר האנשים שהשיבו בחיוב לשאלה האם הם מתכוונים בוודאות לצאת לקניות זינק ל – 33% בהשוואה ל – 27% שהשיבו תשובה דומה אשתקד.

יש לציין כי מכירות יום שישי השחור המוצלחות מהוות המשך ישיר לחודש נובמבר שהיה חיובי ביותר עבור הקמעונאים כאשר במהלך השבוע שהחל ב – 12 לנובמבר זינקו המכירות ב – 3.6% ובשבוע האחרון שלפני מכירות יום שישי השחור (החל מה – 19 בנובמבר) זינקו המכירות ב – 3.8%.
 
יחד עם זאת, למרות שהנתונים נראים מעודדים מזהיר מייסד חברת המדידה ShopperTrak ביל מרטין מפני הבאות ומדגיש כי עדיין מוקדם מדי להעריך האם הצרכנים ימשיכו את המומנטום החיובי הזה לאורך כל תקופת קניות סוף השנה. לדבריו, "הצרכנים מאד מודעים לנושא המחירים שהם מוכנים לשלם והם מגיבים היטב ובמהירות להזדמנויות ולהוזלות" כמו אלה שהוצעו להם ביום שישי השחור. יחד עם זאת יש לשים לב לכך שהמגמה הכמעט וודאית של הצרכנים היא לחפש (בעיקר באינטרנט) אחר הזדמנויות. עובדה זו מהווה כמובן אתגר לא פשוט עבור הקמעונאים שאמורים לשמור על המומנטום.