במסיבת עיתונאים שערכו בכירי דה בירס עם כתבי היהלומים בישראל עמדו בין היתר בכירי החברה, פול ראולי ונייג'ל סימסון, על השינויים בתהליך בחירת לקוחות החברה
חברת דה בירס קיימה אתמול (ב') במלון קרלטון בתל אביב את מסיבת העיתונאים השנתית לכתבים הישראלים המסקרים את ענף היהלומים. האירוע התקיים בהשתתפות, סגן נשיא בכיר עולמי למכירות לבעלי סייט, פול ראולי, וסגן נשיא בכיר למכירות ושרותים לבעלי סייט, נייג'ל סימסון.
סגן נשיא בכיר עולמי למכירות לבעלי סייט, פול ראולי, סקר את הפעולות העיקריות של דה בירס בשנה האחרונה, ובהן המעבר מלונדון לחברונה שבבוצוואנה והתחלת התהליך למיצובה כמרכז עולמי ליהלומים. "התגובות של בעלי הסייט בעקבות המעבר לבוצוואנה היו חיוביות ביותר", אמר ראולי שהתייחס גם לתמורות החלות בשוק היהלומים העולמי. "אנו עדים לשינוי בשוק, עם המעבר מהרבעון ה-3 ל-4 שהיה חיובי יותר. ראש השנה הסיני הביא עמו זריקת מרץ לענף היהלומים העולמי, שהתבטאה בביקושים ערים ביותר ובפעילות נרחבת."
לדבריו, "אספקת הגלם במהלך השנה החולפת שמרה על יציבות ואנו עדים לסביבה עסקית חיובית. שלא כמו בשנים 2011 ו-2012 בהן חלק ניכר מהעסקאות נעשה על ידי ספוקלנטים, השנה ניתן לזהות כי מדובר בביקושים ריאליים. נושא הנזילות בשווקים עומד אף הוא לנגד עינינו, ולחצי הנזילות הולכים ומתפוגגים."
"בעל סייט שייתפס מוכר סינתטיים שעורבבו יחד עם יהלומים טבעיים לא ימשיך לעשות איתנו עסקים"
צילום: ליאור ג'ורג'י
ראולי עמד על השינויים בחוזי האספקה וההתקשרות עם דה בירס לתקופת האספקה הבאה שתחל בשנת 2015 ."חוזי האספקה שלנו השתנו וכך גם אופן בחירת הלקוחות שלנו (supplier of choice - SOC). במטרה לפשט את תהליך ההתקשרות עם דה בירס, על המועמדים למלא שאלון מפורט (contract proposal questionnaire - CPQ) במסגרת 'כוונת ההצעות' (ITO-Intention to offer), וזאת כדי להגביר את השקיפות בכל תהליך ההתקשרות. הגשת החוזים תחל בחודש ספטמבר הקרוב.
סגן נשיא בכיר למכירות ושרותים לבעלי סייט, נייג'ל סימסון, עמד על השינויים החלים בשוק היהלומים העולמי. "למרות שאנו נמצאים בתקופה רגועה יחסית של השנה, אנו עדים במהלך ביקורנו כאן למשב רוח חיובי ביותר בקרב קהילת היהלומנים הישראלית. למרות שתערוכת הונג קונג האחרונה הסתיימה לא מזמן ועך אף הביקושים היציבים השוררים בשוק, את האינדיקציה הטובה יותר לכיוון אליו השוק מתפתח נוכל לקבל רק לאחר תערוכת הונג הבאה שתתקיים בחודש ספטמבר, ונחשבת באופן מסורתי לאירוע גדול יותר."
לדברי סימסון, תהליך בחירת בעלי הסייט החדשים יעבור שינויים בדגש על שקיפות עסקית ועמידה בתקן ה-IFRS. "אתמול נפגשנו עם נשיאות בורסת היהלומים הישראלית, בראשות הנשיא, שמואל שניצר, ודנו במגוון נושאים ובהם, שקיפות כלכלית ועסקית, מימון והזרמת הון לענף היהלומים במטרה לעודד צמיחה בענף ונושאים נוספים. כפי שפול ציין קודם, הקריטריונים לבחירת הלקוחות שלנו השתנו, ובאחרונה הוספנו 5 קווים מנחים חדשים לתהליך בחירת ה-supplier of choice של דה בירס."
"אחת הדרישות העיקריות שלנו היא עמידה בתקן לדיווח כספי בין לאומי (IFRS). יכול להיות שבעקבות השינויים החדשים, יהיו כמה מבעלי הסייט הקיימים שלא יעמדו בדרישות לשקיפות ולא יוכלו להמשיך איתנו לתקופת האספקה הבאה שתחל בחודש מרס 2015. עם זאת אנו בהחלט מעוניינים שכמה שיותר בעלי סייט ימשיכו להימנות על קהל הלקוחות שלנו גם תחת החוזים החדשים. דה בירס רוצה להמשיך את הדיאלוג ארוך השנים עם בעלי הסייט על אף המעבר לבוצוואנה."
סימסון עמד גם על נושא היהלומים הסינתטיים ועל אי הדיווח של יהלומים אלה. "אנו מתייחסים בכובד ראש לנושא הסינתטיים ובאחרונה הצגנו לשוק את מכשיר ה-AMS המסייע בזיהוי סינתטיים. אנו נמצאים כעת בעיצומה של הטמעת תהליך שיאפשר לנו לזהות באם בעל סייט מחזיק במלאי שלו יהלומים סינתטיים. למרות אמצעי הזהירות, מוטלת החובה על היצרנים לבדוק בעצמם בדרכים המקובלות אם החבילות שהם רוכשים מבעלי סייט מכילים סינתטיים. במידה ובעל סייט ייתפס מוכר סינתטיים שעורבבו יחד עם יהלומים טבעיים הוא לא ימשיך לעשות איתנו עסקים."
פול ראולי סכם את המפגש והציג את תוכניותיה לעתיד של דה בירס. "אנו מחוייבים למערכת בעלי הסייט ומעוניינים לשמר אותה לעוד שנים רבות. אין לנו תוכניות לעבור מתהליך האספקה הקיים למכירה באמצעות אוקשן. המיתוג של דה בירס השתנה כשעברנו מהשימוש בשם DTC למותג חדש שמאגד את כל הפעילות שלנו תחת מטרייה אחת, וממנף את המותג של דה בירס בכללותו במרכז שרשרת הייצור (Midstream). בקרוב נשיק לוגו חדש לבעלי סייט במטרה למצב אותם כמובילים בתחומם", אמר.