הצלחה חסרת תקדים של מרכז המכרזים הבינלאומי

הצלחה חסרת תקדים של מרכז המכרזים הבינלאומי

מרכז המכרזים הבינלאומי, שנפתח על ידי בורסת היהלומים הישראלית לפני כשנה, בפברואר 2017, רשם הצלחה גדולה מהמצופה במהלך שנת הפעילות הראשונה שלו, כך לפי הבורסה. זו הוסיפה שפעילות המרכז תורחב ותכלול הקמה של אולם למכרזים פומביים.

האולם החדיש והמודרני, הממוקם בתוך מתחם הבורסה המאובטח, אירח מכרזים באורך 20 שבועות של יהלומים מלוטשים וגלם שהוצגו על ידי יצרני וסוחרי יהלומים מהחברות הגדולות והנחשבות בתעשייה, שרובן בעצם הציגו לראשונה את סחורתם בישראל. הבורסה ציינה, שכל החברות שהציגו את סחורותיהן במהלך השנה החולפת כבר הבטיחו את מקומן לשנה זו, כאשר עם חברות אחרות מתנהל כרגע משא ומתן.


נשיא הבורסה הישראלית, יורם דבש: "הקמנו את מרכז המכרזים על מנת להיענות לדרישה ההולכת וגדלה לגלם מצד החברים בבורסה, שלפני כן נאלצו לנסוע לחו"ל על מנת להשתתף במכרזים. באמצעות פתיחת מרכז המכרזים הצלחנו לחסוך לחברים זמן יקר וכסף רב, כמו גם לאפשר לחברות נוספות לקחת חלק במכירות ישירות".

 

יושב ראש מרכז המכרזים, צבי זמיר, המשמש גם כיושב ראש ועדת גלם, הוסיף: "החברות שלקחו חלק במכרזים בישראל הביעו את שביעות רצונם מהתוצאות. חלק מהחברות אף דיווחו שמכירותיהן לחברות ישראליות מהוות מחצית מהיקף המכירות העולמי שלהן, כאשר המחיר לקראט גבוה משמעותית לעומת שווקים אחרים. אחת מהחברות דיווחה שמחירי הגלם שלהם האמירו כתוצאה ממכירותיה בישראל. חברה אחרת ציינה שהפעילות בישראל סייעה מאוד לחברה מבחינה כלכלית" זמיר הוסיף כי הוא מצפה שחברות נוספות המוכרות גלם ויהלומים מלוטשים יבואו להציע את מרכולתן במכרזים הבאים.


ישראל מהווה צרכנית גדולה של גלם, במיוחד כאלה של עשרה קראט ויותר. היקף ייבוא הגלם לישראל ב-2017 הסתכם ב2.7 מיליארדי דולרים – עלייה לעומת השנים שקדמו. יש מספר יצרניות בינלאומיות גדולות המקיימות בישראל מכרזים ומכירות פומביות, במתחם בורסת היהלומים הישראלית. אחת מהן היא ענקית הכרייה הרוסית אלרוסה (Alrosa), המקיימת מדי שנה מספר מכירות פומביות, יותר מבכל מדינה אחרת מחוץ לרוסיה.


במכירה של תוצרים בשווי 10.8 קראט ומעלה שקיימה החברה במהלך שבוע היהלומים הבינלאומי שהתקיים בתחילת החודש שעבר בבורסה ברמת גן, היקף המכירות עמד על 13.7 מיליוני דולרים, עם פרמיום משמעותי למחירים התחלתיים. אלרוסה עצמה הודיעה כי היא מתכננת בישראל חמישה מכרזים נוספים במהלך 2018.